• RSS
  • Wersja tekstowa
29.07.2020

APEL OKRĘGOWEGO INSPEKTORA PRACY W RZESZOWIE

W związku z okresem wakacyjnym i pojawiającymi się wzrostami temperatur (upałów) w trosce o bezpieczeństwo pracowników Pani Barbara Kiełt Okręgowy Inspektor Pracy w Rzeszowie, przypomina o obowiązkach pracodawców wynikających z przepisów:

- pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy, a także powinien organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy (art. 207, §1 i §2 pkt.1 Kodeksu pracy).

- obowiązek zapewnienia nieodpłatnie zimnych napojów, gdy temperatura w pomieszczeniach pracy przekracza 28 stopni C, a na otwartej przestrzeni 25 stopni C. Napoje powinny być dostępne w ciągu całej zmiany roboczej, w ilości zaspokajającej potrzeby pracujących.

- przy pracach brudzących wykonywanych na otwartej przestrzeni, bez dostępu do wody bieżącej, pracodawca zobowiązany jest zapewnić do celów higienicznych co najmniej 90 l wody dziennie na każdego pracownika. Ponadto przy pracy na otwartej przestrzeni pracownicy powinni mieć możliwość odpoczynku przed upałem w miejscu zacienionym i zadaszonym. 

- pracodawca w miarę swoich możliwości powinien poprawić komfort pracy pracowników, obniżając temperaturę na stanowiskach pracy wykorzystując dostępne rozwiązania techniczne, jak rolety, wentylatory, klimatyzatory, itp. Instalacja klimatyzacyjna powinna być sprawna i regularnie czyszczona, by nie stanowiła źródła dodatkowych zagrożeń.

- zakaz zatrudniania pracowników młodocianych w pomieszczeniach, w których temperatura powietrza przekracza 30 stopni C, a wilgotność względna powietrza przekracza 65%.

- w sytuacjach, gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia bądź życia pracownika, pracownik - zgodnie z art. 210 §1 Kodeksu pracy - ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie swojego przełożonego.

Jednocześnie apelujemy do pracodawców o skracanie czasu pracy pracownikom, w szczególności tym, których dzienny wymiar czasu pracy przekracza 8 godzin.

Przypominamy, również iż temperatura w miejscu pracy człowieka wpływa na jego wydajność, samopoczucie i zdrowie, a praca w wysokich temperaturach może prowadzić do odwodnienia, wyczerpania cieplnego bądź udaru cieplnego. W skrajnych przypadkach może również zagrażać życiu. Tym samym znacząco wzrasta ryzyko wypadkowe w miejscu pracy ze względu na obniżoną uwagę i koncentrację pracowników.

SŁOŃCE
 



GIP Przejdź do GIP

Kalendarium

PWŚCPSN
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456

Wypadki